czwartek, 26 lutego 2015

Ramka w rustykalną dechę! Efekt starych desek w decoupage - kurs krok po kroku

Imitacja starych desek w decoupage - jak zrobić?

Oto pomysł jak wykonać ramkę "z desek", troszkę nadgryzioną zębem czasu, z popękaną i  łuszczącą się farbą, na bazie najzwyczajniejszej w świecie sosnowej ramki, wykonanej kilka tygodni temu w warsztacie jakiegoś stolarza i zakupionej w internetowym sklepie decoupage :) Przygotowałam dla Was tutorial i opisałam jak uzyskać taki efekt.






Wybrałam ze sklepu Stonogi.pl dużą, drewnianą ramkę prostokątną. 
Z środka wyjęłam deseczkę i zabrałam się za obrabianie ramy :)


 Podzieliłam ramę na kilka pasów pionowych i narysowałam linie ołówkiem.


Teraz czas na zabawę pilnikami.
Na każdej narysowanej kresce wypiłowałam wgłębienie.
 Nie muszą to być idealnie równe rowki - wręcz przeciwnie! 
Deski bywają przecież nierówne i wyszczerbione :)


Tak przygotowaną ramę zabezpieczyłam podkładem, a nawet dwoma :)
Deskę pomalowałam podkładem czarnym oraz podkładem ceglastym (który można również zastąpić farbą akrylową w podobnym kolorze). Kolorowy podkład zastąpi nam farbę i będzie znakomitą bazą pod crackle jednoskładnikowe. Rudości będą kolorami odsłonionymi przez nasze spękania.


Czas na efekt popękanej, łuszczącej się farby. 
Do tego celu użyłam medium do spękań - crackle jednoskładnikowe.
Preparatem pomalowałam całą ramkę.
Uwaga: krak pęka zgodnie z kierunkiem nakładania!
Ja pomalowałam całość pędzlem: kierunek góra-dół, aby uzyskać "pionowe spękania".

Tak przygotowaną pracę pozostawiamy do całkowitego wyschnięcia.
Nadmiar medium usunęłam z rowków wykałaczką.


Czas na upragnione spękania.
Wybieramy farbę w kontrastowym kolorze, ja pomalowałam całość farbą turkusową DailyArt.
Malujemy zdecydowanie pędzlem (kierunek góra-dół), tym razem nie bacząc na nierówności.
Dążymy przecież do ideału łuszczącej się farby :)
Pamiętajcie, aby nie poprawiać pomalowanych już miejsc!
Krak działa na farbę prawie natychmiast, pierwsze spękania pojawią się jeszcze 
zanim dokończymy malować całość.
Kolor spękań to kolor pierwszej farby czyli w tym przypadku ciemnego podkładu.
Nadmiar farby usuwamy wykałaczką z zagłębień i pozostawiamy do wyschnięcia.
 
 

Postanowiłam całość delikatnie "przyprószyć" farbą w kolorze jasnego błękitu.
Delikatnie nabrałam farbę na gąbeczkę, odbiłam nadmiar z boku na kartce 
i przetarłam całość prawie "na sucho".


Czas upiększyć "deski" :)
Wybrałam dwie serwetki z kwiatami i wycięłam z nich kilka motywów.
Ważne, aby wzory z serwetek były dokładnie wycięte
W tym przypadku wyrywane brzegi będą nienaturalnie odznaczać się na takim tle.
Serwetki rozwarstwiamy i przyklejamy część z nadrukiem w wybranych miejscach.





Teraz musimy podkreślić i "rozdzielić" deski na ramce. 
Najlepsze efekty dadzą preparaty postarzające typu bitum/patyna.
Przed tym etapem zabezpieczamy całość warstwą lakieru.
W razie niepowodzeń łatwo usuniemy patynę nie niszcząc naszej pracy.
Patynę rozprowadzamy pędzelkiem z zagłębieniach, a nadmiar rozcieramy gąbeczką wzdłuż rowków.
Cieniujemy również brzegi ramki.



 Teraz troszkę zabiegów upiększających :) Podkreśliłam delikatnie płatki kwiatów jasną farbą oraz namalowałam wzór za pomocą szablonu z boku i dołu ramki.



  I ramka jest już gotowa!


Jednak nie wytrzymałam i zrobiłam wersję "na bogato" :)
W ruch poszedł mój ulubiony szablon! 
Z tego szablonu korzystałam również tworząc tutorial do  Kuferka z konikiem. 
 Namalowałam po obu brzegach dwa stempelki - mniejszy i większy. Przy większym stempelku wykorzystałam farbę metaliczną i satynową pastę strukturalną DailyArt.


I to już koniec. Zabezpieczyłam całość lakierem.

Nie miałam pod ręką żadnego zdjęcia, które mogłabym umieścić w ramce, 
więc postanowiłam na szybko wypełnić środek. 
Ponieważ całość jest już dość bogata w dekory, środek zrobiłam zupełnie prosty.
Deseczkę pomalowałam kremową farbą. Po raz kolejny wykorzystałam ulubiony szablon.
Tym razem wybrałam wzór motyla i ponownie użyłam satynowej pasty strukturalnej DailyArt.
Delikatnie "popstrykałam" pędzlem kropeczki i umieściłam obrazek z motylkiem w ramce.


Z gorącymi pozdrowieniami
Ania Korszewska

18 komentarzy:

  1. Ramka przepiękna a wykonanie perfekcyjne !!!!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Pięknie zrobione! Dziękuję za pomysł, na pewno wykorzystam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetny tutorial - opisy i zdjęcia perfekcyjne :) Już widzę minę mojego męża, gdy powiem, że natychmiast musimy udać się do marketu budowlanego w celu zakupu pilnika :), choć jego pewnie nic już nie zdziwi... Dziękuję i pozdrawiam. Ewa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ewik ja już mam całą kolekcję takich narzędzi :P Lepszą od męża hihi

      Usuń
  4. Bardzo ładna,i fajny pomysł na deski uwielbiam ten styl .Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Super kursik Aniu! Dzięki! :)
    Prawie wszystko mam, nawet ten szablon, więc tę radosną rameczkę na pewno zrobię!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :* ..........to teraz nie mogę się doczekać Twojej wersji!!!!!!! :)

      Usuń
  6. Aniu, świetny kursik. Zapomniałam już o jednoskładnikowcu ;-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ramka jest przepiękna ... aż brak mi słów . Dziękuję za wyczerpujący tutorial może kiedyś zrobię podobną ale zapewne nie tak piękną jak Twoja ....wątpię aby taka mi wyszła... no cóż zawsze watro próbować .Pozdrawiam i życzę nowych inspiracji w pracy.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ramka cudna. Wszyscy już zapomnieli, że prostota i klasyka od jakiej zaczynałyśmy jest wiecznie żywa. Gratuluję.

    OdpowiedzUsuń
  9. piękna ciekawa praca i kursik super może kiedyś wykorzystam tą propozycję pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Dziękujemy za komentarz :)